uuStrona główna » Dermatologia

Dermatologia

W ogólnej praktyce medycznej około 20-25% pacjentów zgłasza się na konsultacje dermatologiczne z powodu dolegliwości skóry, podczas gdy prawie wszyscy mają przynajmniej jedną zmianę skórną różnego typu.

Problemy dermatologiczne są bardzo powszechne w populacji i zaczynają się już w młodym wieku, dzieci borykają się z atopowym zapalnie skóry, prawie każdy nastolatek ma trądzik, a większość z nas miała lub w przyszłości będzie miała rozpoznaną i usuniętą zmianę skórną łagodną bądź nowotworową.

SPECJALISTA DERMATOLOG WENEROLOG

Dermatolog to lekarz zajmujący się nie tylko leczeniem skóry, ale także jej przydatków: włosami i paznokciami oraz chorobami wenerycznymi. Do podspecjalności dermatologii należą dermatopatologia, dermatochirurgia, dermatologia estetyczna, dermatologia dziecięcia i immunodermatologia.

NAJCZĘSTSZE CHOROBY DERMATOLOGICZNE

• Atopowe zapalenie skóry
    (w zależności od populacji nawet do 20-30% osób ma cechy atopowego zapalenia skóry)
  • Trądzik
  • Łuszczyca (dotyczy około 1-2% populacji)
  • Trądzik różowaty
  • Grzybica skóry
  • Grzybica paznokci
  • Alergiczne kontaktowe zapalenie skóry
  • Kontaktowe zapalnie skóry
  • Łojotokowe zapalenie skóry
  • Świerzb
  • Łysienie plackowate
  • Łysienie androgenowe
  • Toczeń
  • Pęcherzyca
  • Pemfigoid
  • Nowotworowe zmiany skórne
  • Nienowotworowe zmiany skórne

CHOROBY PRZENOSZONE DROGĄ PŁCIOWĄ (CHOROBY WENERYCZNE)

• rzeżączka,
  • kiła,
  • nierzeżączkowe zakażenia cewki moczowej,
  • nierzeżączkowe zapalenie narządu rodnego,
  • opryszczka narządów płciowych,
  • kłykciny kończyste.

SKÓRA JEST NAJWIĘKSZYM NARZĄDEM CZŁOWIEKA

Stan skóry jako największego narządu człowieka stanowi często pomocną wskazówkę w rozpoznaniu choroby ogólnoustrojowej. Każdy pacjent dermatologiczny powinien być badany całościowo, chociaż często krótkie spojrzenie na chorego wystarcza do postawienia trafnej diagnozy. Nie należy zapominać, iż pacjent z rozpoznanym wypryskiem kontaktowym rąk może mieć np. czerniaka złośliwego na skórze pleców. Ponadto do pełnego obrazu choroby istotne jest przeprowadzenie obszernego wywiadu dermatologicznego dotyczącego członków rodziny, alergii, wykonywanego zawodu.

DERMATOSKOPIA (BADANIE DERMATOSKOPOWE)

Do narzędzi diagnostycznych powszechnie wykorzystywanych w dermatologii należy dermatoskopia czyli oglądanie górnych warstw skóry powiększeniem rzędu 10-40 krotnym.

Badanie dermatoskopowe w dermatologii używana jest głownie do identyfikacji zmian melanocytowych, raków podstawnokomórkowych, raków kolczystokomórkowych, rogowacenia słonecznego, naczyniaków, brodawek łojotokowych. Ułatwia też rozpoznanie brodawek wirusowych, wynaczynień, ciał obcych a nawet świerzbowca ludzkiego.

Zapraszamy na konsultacje dermatologiczne

P&P Beauty Clinic

Gorzów Wielkopolski

ul. Kosynierów Gdyńskich 77/3

Zachęcamy do umawiania wizyt telefonicznie +48 608 123 132.

Stetoskop i komputer

Opublikowano 08.01.2020